27 Ağustos 2013 Salı

Birdenbine Masallar No:4 Tospidik ile Despo Dede

 (Ön Kapak)
(Arka Kapak)
Adı: Tospidik ile Despo Dede
Yazarı: Uzman Psikolog Şebnem Kartal
Yayınevi-Basım Tarihi ve Yeri: Sistem Yayıncılık - Kasım 2008, İstanbul
Fiziksel Özellikler: Fiziksel özellikleri daha önce tanıttığım 3 kitapla birebir aynı. 20x18 boyutlarında, ortadan 2 zımbalı ancak bu sefer 44 sayfalık bir kitap. 
Çocukların görsel hafızasında kalsın diye kahramanların isimleri farklı bir biçimde basılmış. 

Metinler ve resimler birbirine karıştırılmamış. Puntolar da yeterince büyük. Bu hem yetişkinlere, hem de okumayı öğrenen çocuklara okuma kolaylığı sağlıyor. Ancak yeni okuma öğrenen bir çocuğun kendi kendine okuması için metinler biraz uzun gelebilir. (Bu arada bildiğim kadarıyla artık çocuklar el yazısıyla okuyup yazdıkları için, kitap harfleriyle basılan metinleri okuma hızları daha yavaş oluyor.)

Metinlerin alt fonu resme uygun yeşil veya kahverengi bir zemin renkle tamamlanmış, metin kenarına da bu rengin koyusundan bir şerit-su eklenmiş. 


Kitabın Resimleri/Çizimleri: Tasarım ve illüstrasyonları Graphinn'den Ümit Yanılmaz hazırlamış. Serinin 1. ve 2. kitabında hafifçe burun kıvırdığım göz ayrıntılarına burada bayıldım. Tospidik bu haliyle tam bir çizgi film kahramanı havası yansıtıyor. 


Resimlere baktıkça bakasım geliyor, bayılıyorum. 

Hikayesi: Annesi ve babası hasta ziyareti ve bakımı nedeniyle yola çıkarlarken Tospidik'i yanlarında götüremeyecekleri için, onu dedesine bırakırlar. Şimdiye kadar bütün ihtiyaçlarını anne ve babasının karşılamasına alışmış olan Tospidik dedesinin yanında (yaşına uygun) bazı günlük işleri yapmayı öğrenir. Öncelikle bunlara itiraz etse de bunları yapmanın neden gerekli olduğunu ve bazı işleri gerçekletirerek aslında kendisinin de ne kadar büyüdüğünü ve sorumluluk alabileceğini fark eder. 

Anlatım Dili-Kullanılan Kelimeler/Kavramlar: Şebnem Hanım'ın genel olarak anlatım tarzını beğendim. Çünkü konuşmaları genelde "sen-ben" dili ile aktarmaya, farklı kelimeler ve kavramlar kullanmaya özen gösteriyor. Burada da kendini geliştirmek, mızmızlanmak, ısrar etmek, hüzünlenmek, çaba harcamak gibi kavramlar yer alıyor. 

Bu kitap neden alınmalı?: Kitap tam bir "tek çocuk" hikayesi. Anne-babanın hem istediğin yapması yüzünden sorumluluk almaya alışmamış bir kaplumbağanın yaşadıklarını okurken, anne-babalar da belki çocuklarına olan davranışlarını sorgulayabilir. 

Hangi yaş grubuna uygun?: Setin genel olarak hedef kitlesi 3-12. Ancak bu hikaye, konusu itibariyle 5-6-7 yaşlarına daha uygun gibi geliyor bana. Hani tam büyüdüm mü, hala çocuk muyum sancılarının en çok yaşandığı döneme. 

Benim deneyimlerim: Bir önceki kitap gibi 2. dönemde okumayı tercih ettiğim bir kitap bu. Böylece çocukların hem okula başladıkları dönemi hatırlayabiliyoruz, hem de 1. sınıfa gidecekleri dönemi gözden geçirebiliyoruz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder