24 Ağustos 2013 Cumartesi

BirdenBine Masallar No:1 Turunç ile Benek

(Ön kapak)
(Arka kapak)
Dün bahsettiğim seriden tanıtacağım ilk kitap, Turunç ile Benek. Biraz künyesine bakalım kitabın.
Adı: Turunç İle Benek
Yazarı: Uzman Psikolog Şebnem Kartal
Yayınevi-Basım Tarihi ve Yeri: Sistem Yayıncılık - Kasım 2008,İstanbul
Fiziksel Özellikler: Kitap 20x18 cm boyutlarında küçük bir kitap. Açıldığında iki elle rahatça kavranıyor. Ortasında iki zımba var. Kolay katlanabiliyor ancak bu tür kitapların çocukların ellerindeyken orta sayfadan kopma riski fazla.(iki zımba yüzünden sayfalar sağa sola kayabiliyor) Toplam 32 sayfa. Harfler kitap harfleriyle basılmış ve okuma yazmayı öğrenen çocukların rahatlıkla okuyabileceği puntolarda. İlginç olarak sayfa numaraları metnin yazı tipinden farklı bir tipte basılmış ve ben çok beğendim. 
 (Yazı tipi)

Kitabın arka sayfasında şimdiye kadar karşılaştığım kitaplardan farklı olarak bu kitabı okuyan (ya da kendisine okunan) 3 ile 12 yaş grubundan çocukların kitapla ilgili düşüncelerine yer verilmiş.

Arka kapakta anne-babalara rehber kitap hatırlatması da yapılıyor.

Yine hatırladığım kadarıyla diğer kitaplardan farklı olarak, karakterlerin isimleri kapakta yer alan renk ve yazı tipinde yer almış hikaye boyunca. Okuma bilen ve bilmeyen çocuklarda görsel farkındalık kazandırmak için yapıldığını düşünüyorum.

Kitabın yazıları ile resimleri birbiri içine girmiyor çok fazla ve gözü yormuyor. Ancak bazı sayfalarda metinler bana uzun geldi. Tabi burada çok önemli bir konunun ele alındığını ve kısaca geçiştirilmemesi gerektiğini de göz önünde bulundurmamız da gerekiyor.

Kitabın Resimleri/Çizimleri: Kitabın tasarım ve illüstrasyonlarını Graphinn/Ümit Yanılmaz yapmış. Kitabın ana karakterleri çok sevimli 2 akvaryum balığı ve bir insan (adı niyeyse "iyi kalpli teyze" olarak geçiyor, isim verilmemiş). Balıkların hangi tür olduklarına dair pek bir fikrim yok çünkü iri gözlerden başka bir veri yok elimizde. Olsa olsa Japon'dur diyip geçiyorum bu kısmı. (İlk Japon balığımın adı Şevval'di bu arada, Süper Baba'da oynayan Şevval Sam'ı çok sevdiğimden) 



Çizimler genel olarak yumuşak hatlara sahip ve aydınlık. Ancak bazı ayrıntılar biraz daha gerçekçi çizilebilirdi. Mesela hemen üst resimde yer alan iyi kalpli teyze bana göre teyze olmak için biraz fazla genç, görünüm olarak en fazla abla olabilir. Benim gibi mesela. (Bana da teyze demeyin bunalıma giriyorum ühühühü)

Hikayesi: Turunç ile Benek bir petshop akvaryumunda yaşayan iki balık. İkisi de iyi kalpli teyze tarafından satın alınıp evindeki akvaryumda yaşamaya başlıyorlar. Yeni yaşamlarına alışmaya çalışırken birbirlerine hep destek oluyorlar. Ancak bir gün Turunç hastalanıyor ve ölüyor. Benek arkadaşının ölümünün ardından kendini bir türlü toparlayamıyor ve hayatına devam edemiyor. İyi kalpli teyzenin hayat ve ölümle ilgili konuşmalarının ardından kendini daha iyi hissetmeye başlıyor. Sahibinin Benek için son çözümü de akvaryuma yeni bir arkadaş almak oluyor. 
(Teyze, arkadaşıyla Benek'le ilgili dertleşirken)

Anlatım dili-Kullanılan Kelimeler/Kavramlar: Şebnem Hanım mesleğinin getirisiyle kitapta sade ve etkili bir anlatım kullanmış. Olumlu duygulardan olduğu kadar olumsuz duygulardan ve duyguların yarattığı değişimlerden de bahsedilmiş. Öfkelenmek, çaresiz hissetmek, korkmak, endişelenmek, şaşırmak, sıkılmak, hayata küsmek, üzüntüsünü paylaşmak, kendini suçlamak gibi kavramlar tasvir edilmiş. Bu bence çok önemli, çünkü çocuklarımıza olumlu duyguları veriyoruz ama olumsuz duyguları ve bunlarla nasıl başa çıkacaklarını bazen bilemiyorlar. 

Bu kitap neden alınmalı?: Düşünüyorum da konusu zor bir kitapla işe başlamışım. Hayatındaki yakın birini yitiren, evcil hayvanını kaybeden veya ölümle ilgili haberleri görüp bunun ne olduğunu sorgulayan bir çocuğa okunabilir. Kitapta doğum-yaşam-ölüm döngüsüne değinilmiş, "yaşlanınca ölünür" klişesinin yanlışlığı açıklanmış, cennet-cehennem kavramlarına hiç girilmemiş (-ki bana göre de doğru).
Belki sonradan çocuğun soruları devam ediyorsa ya da anne-baba anlatılması gerektiğine inanıyorsa; ölüm sonrası hakkında çocukla sohbet edilebilir. Ancak çocuğun yaşına ve yaşının üstünde bilgi verilmemesine dikkat edilmeli. Çünkü ölüm, cennet, cehennem, melek tarzı kavramlar ilkokul öncesi için fazla soyut kalıyor. 

Hangi yaş grubuna uygun?: Kitabın yaş grubu 3-12 olarak belirlenmiş. Belki 3-6 yaş arasına okunurken değişiklik yapılabilir.

Benim deneyimlerim: Bu kitabı çocukların okuma yazma bilmemesine güvenerek biraz değiştirmiş ve Beneğin arkadaşının taşınması olarak okumuştum. (doğum-ölüm kısımlarını da atladım) Çünkü ileri bir tarihte taşınacak öğrencim vardı. 
İnsanların yaşlanınca öldüğünü duyan ve babasının genetik olarak erken beyazlamış saçlarının yaşlanma belirtisi olduğunu sanan, bu nedenle de babasının öleceğini düşünen bir öğrencim vardı. Bu kitabı o zamanlar almış olsaydım mutlaka okurdum. 

Uzun mu yazdım bilemiyorum. Ayrıca bahsetmemi istediğiniz başka noktalar varsa diğer tanıtımlarda yeni başlık eklemeleri yaparım. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder